میز خدمت الکترونیک
  • 1402/02/17 - 11:49
  • - تعداد بازدید: 179
  • - تعداد بازدید کنندگان: 177
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

روز جهانی بهداشت دست

از سال 2005 واحد ایمنی بیمار سازمان جهانی بهداشت(WHO) کمپین بهداشت دست را با شعار" مراقبت تمیز، مراقبت امن تر" را در سراسر دنیا آغاز نمود و روز 5 می را روز جهانی بهداشت دست نامگذاری کردند

14429.mp3 روز جهانی بهداشت دست

از  سال 2005 واحد ایمنی بیمار سازمان جهانی بهداشت(WHO) کمپین بهداشت دست را با شعار" مراقبت تمیز، مراقبت امن تر" را در سراسر دنیا آغاز نمود و روز 5 می را روز جهانی بهداشت دست نامگذاری کردند، بیش از 130 کشور عضو سازمان و کشورهای غیر عضو حمایت خود را برای پیشگیری از عفونت های مرتبط با اقدامات درمانی- مراقبتی(HAI) اعلام نمودند، که تسهیلاتی جهت فراهم سازی امکانات و الزامات بهداشت دست ایجاد گردید. طبق آمار اعلام شده از طرف سازمان جهانی بهداشت، سپسیس ناشی از اقدامات درمانی-مراقبتی، سالانه حیات بیش از 30 میلیون بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین سازمان به منظور جلب نظر سیاستگذاران بهداشتی به اهمیت این مسئله، کمپین بهداشت دست را در سال 2018 با شعار"پیشگیری از سپسیس در دستان شماست" برگزار می نماید.

سپسیس یک بیماری تهدید کننده حیات است که بدلیل عدم پاسخ دهی مناسب بدن بیمار به عفونت رخ می دهد. چنانچه به موقع تشخیص داده نشود می تواند منجر به شوک سپتیک، نارسایی چندگانه ارگانهای حیاتی و حتی مرگ بیمار گردد. سپسیس یک عارضه جدی عفونت به ویژه در کشورهای کم درآمد می باشد، که به شکل مرگ ومیر مادر و نوزاد ظهور می کند. نتایج مطالعات پژوهشی انجام شده بیانگر آن است که سالانه سپسیس حیات بیش از 30 میلیون نفر را در سراسر جهان به مخاطره می اندازد و منجر به مرگ 6 میلیون نفر می شود(عامل مرگ 500000 هزار نوزاد و عامل یک مورد از هر 10 مورد مرگ مادری در سال می باشد).

از آنجایی که هیچ تستی برای شناسایی این وضعیت وجود ندارد، تشخیص سپسیس و شوک سپتیک بسیار دشوار است. مطالعات نشان داده است که اغلب پنومونی، عفونت های شکمی (مانند آپاندیسیت درمان نشده)، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت پوست یا بافت نرم می توانند منجر به سپسیس شوند. نشانه های سپسیس اغلب با کسانی که شوک سپتیک دارند همگام است.

پنج علامت اصلی سپسیس:

پوست سرد و مرطوب
کاهش حجم ادرار
تغییرات سطح هوشیاری یا سرگیجه
افزایش ضربان قلب(تاکیکاردی)، افت میزان فشار خون
تنگی نفس و افزایش تعداد تنفس(تاکی پنه)

افراد در معرض خطر:

زنان باردار
نوزادان
سالمندان
افراد با نقص در سیستم ایمنی
بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن(بیماریهای کلیوی، قلبی- عروقی و...)
بیماران بستری در بیمارستان

تشخیص دقیق و زودرس سپسیس و درمان مناسب آن با استفاده ازآنتی بیوتیک و جایگزین نمودن مایعات در حفظ حیات بیمار نقش اساسی دارد.

بنابراین با پایبندی به برنامه های پیشگیری و کنترل عفونت می توان از بروز سپسیس جلوگیری نمود.

راههای اصلی پیشگیری از عفونت:

رعایت بهداشت دست (می تواند تا 50 درصد خطر بروز و انتقال عفونت را کاهش دهد.)
واکسیناسیون جامعه
رعایت نظافت و بهداشت محیط
گندزدایی مناسب ابزار و وسایل
رعایت اصول تزریقات ایمن
پایبندی به اصول پیشگیری از بروز عفونت حین ارائه خدمات درمانی- مراقبتی

  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 14429
:
کلیدواژه ها
مهندس رویا اسدی
خبرنگار

مهندس رویا اسدی

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings