دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • بیماران و مراجعین
  • فراگیران
  • کارکنان
  • پزشکان

تعامل کودک و طبیعت حلقه گم شده انسان معاصر( بخش اول)

 | تاریخ ارسال: 1399/6/24 | 


تهیه کننده : دکتر فرزانه سلیمانی - مسئول واحد آموزش و توانمندسازی، مرکز فوق تخصصی شهید هاشمی نژاد


زندگی در طبیعت تاثیر زیادی بر رشد جسمی و روحی در طول زندگی انسان ها دارد. کسب مهارت های شنا، کوهنوردی، ورزشی و همچنین فعالیت های دیگر موجود در برنامه های آموزشی در فضای باز تاثیر مثبتی بر ایمنی و مهارت های حفاظت از خود در کودکان دارد. تعداد زیادی از نویسندگان در پژوهشی اثرات مثبت آموزش در فضای باز را در تکامل فردی، اخلاقی، اجتماعی، وضعیت سلامتی و نحوه استفاده از وقت آزاد خود، به اثبات رسانده اند(بک[۱]، ۲۰۱۰).

منافع تعامل با طبیعت را می توان سلامت عاطفی و اجتماعی دانست، در عین حال طبیعت انعطاف پذیری انسان را افزایش می دهد و خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ را در همه گروه های جامعه کاهش می دهد. در حال حاضر دولت ها در سراسر جهان اهمیت گذراندن و صرف زمان فعال تر در فضای باز را به رسمیت شناخته اند(شارما برایمر و بلاند[۲]  ، ۲۰۱۶). کودکان در سنین ۶ تا ۹ سال نسبت به عناصر مختلف تشکیل دهنده ی طبیعـت و بـه خصـوص قسـمت هـای متحول و متحرک آن، یعنی گیاهان، جانوران، آب جاری، ابر، باد و امثال آن، توجه ذاتی دارنـد . یادگیری در فضای باز به شکل های مختلف به توسعه ی فردی، اجتماعی و عاطفی کودکان کمک می کند، که این موضوع می تواند از طریق کارهای گروهی، تیم سازی، توسعه ی مهارت های اجتماعی و ارتباطی صورت گیرد. به علاوه یادگیری در فضای باز بر ریسک پذیری و ماجراجویی[۳]، ترغیب و تشویق دانش آموزان به حرکت درمسیری فراسوی منطقه امن شان و تمرکز بر چالش ها و توسعه ی مهارت ها برای غلبه بر آنها تمرکز دارد. در انگلستان از یادگیری در فضای باز، خارج از چهارچوب کلاس درس، و فراتر از کلاس و در محل های یادگیری متنوع همچون فضاهای باز استفاده می شود (ولز و لکیز[۴]، ۲۰۰۶).

یکی از مهمترین عواملی که از یادگیری در فضای باز حمایت می کند، علاقه کودکان به فعالیت در باز است. دومین عامل ایجاد فرصت برای تجربیات ورزشی است، عامل بعدی انجام کارهای عملی، بودن درهوای تازه، حرکات فیزیکی و فرصت یادگیری خلاق برای کودکان است. به نظر معلمان از مهمترین عوامل پنهانی که مانع حضور کودکان در فضای باز می شود می توان به کمبود زمان، کمبود فضاهای باز، کمبود وسایل ضروری برای یادگیری در فضای باز و کمبود معلمان با تجربه و با دانش اشاره کرد. عدم ایمنی نیز موردی بود که معلمان درباره خطرات حشرات، سگ های ولگرد و محیط های نامناسب و خطرناک صحبت کردند.همچنین معمان سن و سال کودکان را برای سازماندهی یادگیری در فضای باز دشوار عنوان کردند(تولینگ، یون و یوگاست[۵]،۲۰۱۸) 
 
 

  منابع

- Wells, N. M., & Lekies, K. S. (۲۰۰۶). Nature and the life course: Pathways from childhood nature experiences to adult environmentalism. Children Youth and Environments, ۱۶(۱), ۱-۲۴.
- Becker, P. (۲۰۱۰). Encountering, experiencing and exploring nature in education. Encountering, Experiencing and Exploring Nature in Education, ۲.
- Sharma-Brymer, V., & Bland, D. (۲۰۱۶). Bringing nature to schools to promote children’s physical activity. Sports Medicine, ۴۶(۷), ۹۵۵-۹۶۲.‏
- Tuuling, L., Õun, T., & Ugaste, A. (۲۰۱۹). Teachers’ opinions on utilizing outdoor learning in the preschools of Estonia. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, ۱۹(۴), ۳۵۸-۳۷۰.
 


[۱] Becker
[۲] Sharma-Brymer & Bland
[۳] adventure
[۴] Wells & Lekies
[۵] Tuuling, Õun & Ugaste

کلیدواژه ها: مقاله |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 116 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر